• Strona główna
  • Blog
  • Prototypy filtrów powietrza usprawniają pracę działu R&D w Parker Hannifin-Racor
  • Poprzedni: Mikro przetop proszków metalowych w technologii MLS już dostępny w Polsce!
  • Następny: 70% elementów wytworzonych przez firmę NorSap w technologii FDM jest wykorzystywana w produkcji
Data dodania: 3 marca 2016

Prototypy filtrów powietrza usprawniają pracę działu R&D w Parker Hannifin-Racor

Dział R&D firmy Parker Hannifin zaprojektował niedawno filtr powietrza, który umożliwia producentom silników Diesla wprowadzenie zmian ograniczających emisję spalin. Filtry wykonane na systemie produkcyjnym FORTUS z materiału PPSF sprawdziły się w czasie wszystkich testów funkcjonalnych.

Filtry wykonane na systemie produkcyjnym FORTUS firmy Strayasys z materiału PPSF sprawdziły się w czasie  wszystkich testów funkcjonalnych.

“Wibracje mają wpływ na wydajność filtra, dlatego też tak ważne jest dla nas aby w czasie badań móc zamontować prototyp bezpośrednio na silniku”.– Russ Jensen, Parker Hannifin-Racor.

Dział R&D firmy Parker Hannifin zaprojektował niedawno filtr powietrza, który umożliwia producentom silników Diesla wprowadzenie zmian ograniczających emisję spalin. Czynnikiem kluczowym w tym projekcie był krótki czas wdrożenia modyfikacji określony w nowej Dyrektywie Parlamentu Europejskiego ograniczającej emisję zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych. Firma Parker Hannifin w krótkim czasie wykonała na swoim profesjonalnym systemie FORTUS firmy Stratasys całą serię prototypów. Filtry koalescencyjne, wykonane w technologii FDM z materiału PPSF (polifenylosulfon), posłużyły do przeprowadzenia serii prób funkcjonalnych w końcowej fazie projektu.

material_ppsf_oil_filter Parker_Hannifin_427

Prototypy wydrukowane z materiału inżynieryjnego PPSF był wystarczająco wytrzymałe aby zamontować je bezpośrednio do pokrywy zaworów w 6 litrowym silniku Diesla V8. Badania prowadzone były  przy różnych obciążeniach przez 78 godzin. “Prototypy  filtra zbierają, wydmuchiwane w temperaturze 71°C,  gazy zawierające olej, paliwo, sadze i inne produkty spalania”, opisuje starszy inżynier rozwoju PHR  Russ Jensen. “Modele pracowały w bardzo wymagającym środowisku a mimo to nie uległ deformacji pod wpływem ciepła silnika.”

“Z wyjątkiem drobnych przebarwień elementy nie utraciły swoich właściwości mechanicznych. Części wydrukowane z materiału PPSF  zachowały tę samą wytrzymałość i odporność temperaturową w czasie całego cyklu testowania. Nie zaobserwowaliśmy  również żadnych wycieków, ponieważ wszystkie elementy zostały wykonane z bardzo dużą precyzją. Testy zakończyły się pomyślnie a my byliśmy bardzo zadowoleni z działania prototypów.”

Laboratoria firmy Parker Hannifin-Racor  były wspaniałym miejscem testów możliwości tworzywa PPSF. W praktyce sprawdzone zostały wszystkie parametry tego specjalistycznego materiału. Racor zainteresowało się PPSF’em głównie ze względu na jego unikalną, jak na termoplast stosowany w druku 3D, wytrzymałość temperaturową tj. 204 °C oraz odporność na produkty ropopochodne, kwasy i zasady.

Firma zamierza w niedługim czasie przetestować również nowy, jeszcze bardziej wytrzymały materiał ULTEM 1010.

 

Osoba kontaktowa:

Agnieszka Ejsmont-Mierzwińska
Specjalista ds. Systemów Szybkiego Prototypowania
e-mail: mie@bibusmenos.pl
tel.: +48 784 431 769

Galeria zdjęć