• Poprzedni: Zapraszamy do odwiedzenia stoiska BIBUS MENOS na targach PLASTPOL
  • Następny: Najnowocześniejszy system druku 3D dla medycyny firmy Stratasys
Data dodania: 24 kwietnia 2015

Zastosowanie technologii SLS w bolidzie klasy Formuła Student

W 2011 roku zespół Cerber Motorsport, wywodzący się z Politechniki Białostockiej, postawił sobie za cel budowę samochdu wyścigowego klasy Formuła Student. Regulamin stawia przed młodymi inżynierami specyficzne wymagania techniczne, co powoduje, że studenci muszą wykazać się dużą inwencją i kreatywnością.

Druk 3D w technologii SLS w sportach motorowych

W 2011 roku zespół Cerber Motorsport, wywodzący się z Politechniki Białostockiej, postawił sobie za cel budowę samochodu wyścigowego klasy Formuła Student. Regulamin stawia przed młodymi inżynierami specyficzne wymagania techniczne, co powoduje, że studenci muszą wykazać się dużą inwencją i kreatywnością.

Zastosowanie technologii szybkiego wytwarzania w bolidzie:

  1. Jednym z wymogów wystartowania w Formule Student jest zastosowanie za przepustnicą 20-sto milimetrowej zwężki o okrągłym przekroju, przez które musi przechodzić całe powietrze potrzebne do pracy silnika. Po konsultacji z firmą Bibus Menos, zespół Cerber zaprojektował kolektor dolotowy, który następnie został wydrukowany w technologii SLS (Selective Laser Sintering) z materiału PA2200. Wykorzystując tą technologię, projektanci mieli dużą dowolność w formowaniu kształtu – możliwe było wykonanie gniazd pod wtryskiwacze, mocowań listwy wtryskowej, żeber wzmacniających oraz gniazd pod czujniki ciśnienia i temperatury w kolektorze dolotowym integralnych z kolektorem. Część została zamontowana w pierwszej wersji bolidu: CMS – 01.

 sls

Kolektor dolotowy bolidu CMS-01

  1. Po pozytywnych testach na hamowni jak i na torze, przy budowie drugiego bolidu (CMS – 02) również wykorzystano modele wykonane w technologii SLS. Ze względu na zastosowanie w nowym pojeździe jednocylindrowego silnika, kształt układu dolotowego uległ zmianie. Silnik jednocylindrowy przy jednym suwie potrzebuje znacznie więcej powietrza niż silnik czterocylindrowy.

 SLS2

Kolektor dolotowy bolidu CMS-02

  1. Testy przeprowadzone przez zespół Cerber wykazały, iż materiał PA2200 jest odporny na wpływ paliwa i wysokiej temperatury. Z tego względu postanowiono wykonać z niego również zbiornik paliwa. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby dopasowywał się do bardzo ograniczonej przestrzeni pojazdu. Są w nim uwzględnione mocowania pod pompę paliwa oraz filtr paliwa. Możliwe było wykonanie króćca do poboru paliwa w najniższym punkcie, przez co całe paliwo mogło być wykorzystane.

 SLS3

Zbiornik paliwa bolidu CMS-02

Podsumowując, zastosowanie technologii szybkiego prototypowania w dotychczas zbudowanych przez nas pojazdach pozwoliło na obniżenie ich masy oraz poprawę osiągów, co umożliwia w tak dużym stopniu tylko drukarka 3D. Do niewątpliwych zalet technologii należy zaliczyć przede wszystkim możliwość wykonywania elementów o skomplikowanych kształtach oraz wykorzystania materiałów o różnych właściwościach.

Galeria zdjęć