• porsche
  • silnik porsche
  • Modele 3D motoryzacyjne
  • Modele 3D motoryzacyjne
porschesilnik porscheModele 3D motoryzacyjneModele 3D motoryzacyjne
23.02.2015, 11:33

Rdzenie dolotów powietrza wykonane w technologii FDM firmy Stratasys

Firma Champion Motorsport rozwija się dzięki druku 3D

Firma Champion Motorsport zbudowała swoją reputację na imponujących zwycięstwach w rajdach samochodowych. Ta sama technologia, która umożliwiła im zwycięstwa, wykorzystywana jest teraz na rynku motoryzacyjnym, dokładniej w produkcji Porsche, przy wykonywaniu wydajności kanałów dolotowych do turbin (między innymi do Porsche 997 czy Porsche 911). Choć zastosowanie tradycyjnych technik produkcji zmusiłoby do poświęcenia zarówno wydajności w przepływie powietrza lub estetyki, firma Champion Motorsport uznała, że nie musi iść na kompromis dzięki zastosowaniu rozpuszczalnych form wykonanych przy użyciu drukarek 3D. Rozwiązaniem okazały się drukarki 3D firmy Stratasys.

Aby zoptymalizować wydajność, Champion Motorsport wykonuje kanały dolotowe z włókien węglowych – materiału, który jest wytrzymały, lekki oraz umożliwia zastosowanie cienkiej ścianki. Cechy te sprawiają, że możliwe jest zwiększenie wewnętrznych wymiarów przewodów przy zachowaniu zewnętrznych wymiarów ustalonych przez specyfikację technologiczną. Umożliwia to lepszy przepływ powietrza, co w połączeniu z mniejszą wagą, poprawia ogólną wydajność silnika.

Problem wykonania idealnych części tradycyjnymi metodami polegał na tym, że konwencjonalne metody wytwarzania nie pozwalają na stworzenie kanału, który byłby idealnie gładki zarówno na powierzchni wewnętrznej i zewnętrznej.

Champion Motorsport znalazło rozwiązanie na swoje problemy w systemach produkcyjnych Fortus, stworzonych przez firmę Stratasys. Technologia FDM posłużyła firmie w tworzeniu funkcjonalnych prototypów, generując rozpuszczalne rdzenie wlotów. Forma zostaje pokryta włóknami węglowymi, eliminując potrzebę stosowania jakichkolwiek szwów w gotowej części. Dodatkowo uzyskujemy idealnie gładką powierzchnię, co pozwala na uniknięcie pleśni. Konstrukcja jednoczęściowa zapewnia stałą jakość dla wysokowydajnych wlotów powietrza. W rzeczywistości, rozpuszczalne rdzenie w technologii FDM otworzyły nowe możliwości projektowania dla Champion Motorsport.

„Technologie FDM – oszczędzają nam czas, oszczędzają nam pieniądze.” – Louis Malone, dyrektor techniczny Champion Motorsport.