• Strona główna
  • Blog
  • Futurystyczna wizja świata profesor Neri Oxman nabiera barw dzięki technologii druku 3D w kolorze
  • Poprzedni: Ceramika techniczna w druku 3D
  • Następny: Nowy rozpuszczalny materiał podporowy w technologii PolyJet!
Data dodania: 18 stycznia 2016

Futurystyczna wizja świata profesor Neri Oxman nabiera barw dzięki technologii druku 3D w kolorze

Neri Oxman projektantka, architekt i profesor na wydziale Mediów, Sztuki i Nauki MIT Media Lab, we współpracy z profesorem Craigiem Carterem z Wydziału Inżynierii Materiałowej MIT, urzeczywistniają swoje projekty dzięki multi-materiałowej drukarce 3D Objet500 Connex3 firmy Stratasys.

Neri Oxman projektantka, architekt i profesor na wydziale Mediów, Sztuki i Nauki MIT Media Lab, we współpracy z profesorem Craigiem Carterem z Wydziału Inżynierii Materiałowej  MIT, urzeczywistniają swoje projekty dzięki multi-materiałowej drukarce 3D Objet500 Connex3 firmy Stratasys.

Zainspirowana naturą twórczość Oxman wykorzystuje najbardziej zaawansowaną technologię druku 3D na świecie – PolyJet Matrix. Ta multi-kolorowa i multi-materiałowa technologia umożliwia przetwarzanie w jednym procesie aż 3 materiałów jednocześnie. Efektem tworzenia mieszanin są materiały kompozytowe o różnych wariancjach kolorystycznych, twardości czy transparentności. Pracując na Objet500 Connex3 o komorze roboczej 500x400x300 mm artystka stworzyła kilka niesamowitych modeli, które zaprezentowane zostały na wystawie ‘Multiversites Creatives’ w Centrum Pompidou w Paryżu. Oxman nazwała technologię przyrostową rewolucją technologiczną XXI wieku porównywalną z wynalazkiem druku ruchomymi czcionkami Gutenberga.

druk-3d-kolekcja-sztukadruk-3d-w-kolorze-ubrania

[arve url=”https://www.youtube.com/embed/FakIQ2wiHG0?list=PLJS5otZ3bry4rOgC0qalZtOTQZsrJNrkd” maxwidth=”560px” title=”Rewolucja na wydziale Mediów, Sztuki i Nauki MIT Media Lab dzięki drukowi 3D” description=”Realizacja projektów na wydziale Mediów, Sztuki i Nauki MIT Media Lab dzięki drukarce 3D PolyJet Matrix”]

W przeprowadzonym w czasie otwarcia wystawy wywiadzie Oxman opowiedziała o swoich inspiracjach oraz technologii, która urzeczywistniła jej wizję.

Jednym z przykładów prac profesor MIT, świadczących o kunszcie artystycznym oraz szerokiej wiedzy technologicznej jest szezlong ‘Gemini’ (Bliźnięta) wydrukowany na drukarce 3D. Mebel, okrzyknięty przez krytyków sztuki arcydziełem, jest połączeniem tradycyjnego rzemiosła artystycznego z nowoczesną technologią wytwarzania.

Gemini Chair

Przypominająca kokon konstrukcja nazwana została „Gemini’’-Bliźnięta Inspiracją do nadania jej takiej nazwy był grecki mit opowiadający o narodzinach bliźniąt Kastora i Polideukesa.  Jedna z wersji mitu podaje, iż tej samej nocy królowa Leda oddała się Zeusowi (uwiódł ją pod postacią łabędzia) i swojemu mężowi, królowi Tyndareosowi. Stąd za ojca Polideukesa uważano Zeusa, natomiast Kastora– męża Ledy Zaprezentowana już szerokiemu gronu odbiorców pierwsza część dzieła symbolizuje piękno i boskość wywodzącego się od Zeusa pierwszego z bliźniąt. Druga część, którą Oxman dopiero tworzy reprezentować ma ludzką naturę Kastora.

Konstrukcja tworzyć będzie po złożeniu całość, jednak każda z części stanowić może również oddzielny mebel.

„(…) Pierwszą myślą, która pojawiła się w mojej głowie gdy zaczęłam tworzyć Szezlong „Gemini” był głos dziecka, który matka słyszy po raz pierwszy w czasie jego narodzi. Myślałam przychodzącej na świat istocie zamkniętej w łonie matki jak w kosmosie na bezpiecznej planecie”- mówi Oxman. Odzwierciedleniem tego spokoju są obłe, harmonijne kształty oraz miękkość materiału, z którego wykonane zostało wnętrze szezlongu.

Nawiązaniem do nazwy „Bliźnięta” są również 2 techniki wykonania dzieła. Tradycyjnie wykonane drewniane elementy powstały w technologii ubytkowej (frezowanie). Wnętrze ‘kokonu’  powstać mogła jedynie dzięki wysoce zaawansowanej technologii druku 3D PolyJet Matrix.

„Druk 3D to prawdziwa magia. Technologia ta pozwala mi urzeczywistnić moje projekty. Różnorodność materiałów, kolorów i transparentności oddaje wspaniały efekt wizualny, który chce osiągnąć. Dodatkowo możliwość zastosowania w jednym procesie druku różnych twardości materiału wspaniale wpływa na zmysł dotyku”- dodaje artystka.

“Po raz kolejny, z pomocą wielokomponentowego druku 3D Stratasys, profesor Neri Oxman połączyła projektowanie i produkcję” mówi Arita Mattsoff, wiceprezes marketingu Stratasys. “Szezlong „Gemini” to naprawdę wyjątkowe i funkcjonalne dzieło sztuki, które łączy w sobie tradycyjne procesy produkcyjne z nowoczesną technologią druku 3D. Zauważamy, że coraz więcej projektantów traktuje druk 3D jako potężne narzędzie, umożliwiające stworzenie projektów które wydawały się niemożliwe do wykonania.”

Osoba kontaktowa:

Agnieszka Ejsmont-Mierzwińska
Specjalista ds. Systemów Szybkiego Prototypowania
e-mail: mie@bibusmenos.pl
tel.: +48 784 431 769

Galeria zdjęć