- Strona główna
- Blog
- Komponenty separatora oleju – wydruki 3D jako części finalne
Komponenty separatora oleju – wydruki 3D jako części finalne
Druk 3D jako metoda wytwarzania elementów do aplikacji przemysłowych
Technologia druku 3D od wielu lat stosowana jest jako element procesów produkcyjnych, w ramach których stanowi sposób na tworzenie nie tylko prototypów, lecz coraz częściej także gotowych produktów. Zachodzący szybko postęp technologiczny w zakresie druku 3D pozwala na dostosowanie wytwarzanych za jego pomocą komponentów do aplikacji przemysłowych o wysokich wymaganiach wytrzymałościowych.
Dowodem na to jest jedna z ostatnich realizacji z udziałem maszyny 3DGence. Zleceniodawcą była firma Brzeska Fabryka Pomp i Armatury MEPROZET – producent przepompowni ścieków, mieszadeł, pomp oraz armatury sterującej i zasilającej do pomp. Firma posiada m.in. własną odlewnię żeliwa oraz uniwersalny park maszynowy do obróbki mechanicznej.
Realizacja obejmowała wytworzenie za pomocą technologii druku 3D komponentów do pasowego separatora oleju SKMR-80. Urządzenie to ma na celu usuwanie zbędnego oleju nagromadzonego w cieczy chłodzącej. Zanurzona w cieczy taśma separatora wychwytuje i zgarnia olej dzięki przyleganiu hydrostatycznemu, a następnie listwa zgarniająca oddziela olej od taśmy i przenosi go do specjalnego zbiornika.
Komponenty separatora pasowego, których proces wytwarzania wprowadzono w ramach przedsiębiorstwa MEPROZET poprzez druk 3D (technologia FDM/FFF), to listwa zagarniająca oraz korpus silnika separatora oleju.
Komponenty pasowego separatora oleju wyprodukowane na maszynie 3DGence.
Korzyści, jakie uzyskano dzięki zastosowaniu druku 3D w firmie MEPROZET:
1. Większa wytrzymałość komponentów
Do wydruku listwy zagarniającej wykorzystano materiał PEEK, cechujący się dużą odpornością na chemikalia oraz zużycie mechaniczne. Dzięki swoim właściwościom filament ten stanowi częsty zamiennik części metalowych, wykonanych z takich stopów jak stali 316L. Zastosowanie tego materiału pozwoliło znacznie zmniejszyć zużycie pasa transportowego separatora oleju. PEEK to materiał niekorodujący, który zapewnia również niskie tarcie w kontakcie z olejem w czasie przeprowadzania procesu separacji. Części wykonane z tego materiału stają się odporne na wiele rodzajów olejów i chłodziw.
Również materiał ASA, z którego wykonano korpus silnika, odznacza się podwyższoną odpornością chemiczną na oleje i smary stosowane w ramach maszyn przemysłowych. Właściwość ta była istotna w przypadku separatora oleju, ponieważ obudowa osłaniająca silnik ma stały bezpośredni kontakt z olejem.
2. Niższe koszty produkcji i konserwacji
Poprawa wytrzymałości materiałowej urządzeń spowodowała, że firma MEPROZET mogła znacznie obniżyć koszty ich konserwacji. Dodatkowo wykorzystanie materiału ASA pozwoliło na oszczędność kosztów powstawania korpusów, dzięki czemu można było przeprowadzić cyklicznie powtarzający się proces produkcji, aż do uzyskania produktu dopasowanego do potrzeb klienta.
Szczegóły realizacji:
Wydrukowany komponent | Wykorzystany materiał | Najważniejsza cecha |
Listwa zgarniająca | PEEK | Niski poziom tarcia w kontakcie z olejem |
Korpus silnika | ASA | Podwyższona odporność chemiczna na oleje i smary |