- Strona główna
- Blog
- Life Mask – Maska inspirowana topologią twarzy
Life Mask – Maska inspirowana topologią twarzy
Celem projektu Life Mask – Maska inspirowania topologią twarzy było zbadanie tematu maski od strony kulturowej i antropologicznej w kontekście projektowania parametrycznego.
Kategorie, w których porusza się praca to:
- antropomorfizm,
- afordancje,
- rytualność,
- teatr,
- awangardowa wizja człowieka oraz świat AR, w którym człowiek egzystuje łącząc wymiar fizyczny z cyfrowym.
Obserwacje sięgnęły także wydarzeń związanych z wybuchem pandemii COVID – 19, podczas której maska higieniczna zyskała znaczenia społecznego o zasięgu globalnym. Użyte do tego celu zostały narzędzia takie jak program Grasshopper, dzięki któremu zostały przeprowadzone eksperymenty z przetwarzaniem i rozbudowywaniem otrzymanej w wyniku skanowania 3D geometrii twarzy.
Ostateczne rozwiązanie charakteryzuje się:
- delikatną asymetrią, podkreślającą naturalną asymetrię twarzy ludzkiej,
- ażurową bryłą cechującą się ornamentyką naśladującą formy naturalnie kształtowane, wynikającą jednak z właściwości zastosowanego algorytmu,
- gęstą i dokładnie przylegającą do powierzchni twarzy płaszczyzną kontrastującą z przeplatającymi ją dynamicznymi, wyraźnie wyodrębnionymi elementami o odmienym rytmie.
Dzięki technice druku 3D możliwe było zweryfikowanie efektywności modelowania komputerowego.
Projekt Life Mask – Maska inspirowana topologią twarzy jest odpowiedzią na poszukiwanie współczesnych kontekstów maski i jednocześnie eksperymentem projektowym pozwalającym na zbadanie relacji między utartymi obszarami znaczeniowymi maski oraz nowymi rozwiązaniami projektowymi, wynikającymi z rozwoju techniki. Powstała maska istnieje zarówno w świecie fizycznym i cyfrowym, zupełnie jak tożsamość współczesnego człowieka.
AUTOR: Karolina Narkiewicz
Temat pracy licencjackiej: Life Mask – Maska inspirowana topologią twarzy
Promotor: prof. ASP dr hab. Sławomir Fijałkowski