• Poprzedni: Niezależność produkcyjna i integracja pionowa dzięki produkcji addytywnej
  • Następny: Produkcja addytywna w przemyśle kosmicznym dla dysz wtryskowych Ariane
Data dodania: 26 listopada 2024

Przemysłowy druk 3D w branży lotniczej

Studium przypadku Airbus A350 XWB
Wprowadzenie nowego samolotu na rynek zawsze niosło ze sobą wyzwania techniczne, inżynieryjne i środowiskowe. Jednak w XXI wieku, wraz z rosnącą presją na zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie emisji i podniesienie efektywności operacyjnej, wymagania wobec nowoczesnych samolotów stają się jeszcze bardziej zaawansowane. Airbus A350 XWB, będący jednym z flagowych projektów Airbusa, stanowi odpowiedź na te wyzwania. Zastosowanie wytwarzania przyrostowego, czyli druku 3D, umożliwiło opracowanie bardziej wydajnych, lżejszych i tańszych w produkcji komponentów, co miało kluczowe znaczenie dla sukcesu tego samolotu. Dzięki partnerstwu z firmami Sogeti High Tech oraz EOS GmbH, udało się wdrożyć innowacyjne rozwiązania, które nie tylko zoptymalizowały czas i koszty produkcji, ale także poprawiły wydajność samolotu w trakcie eksploatacji.

branża lotnicza przemysłowy druk 3d airbus a350xwb sogeti high tech eos zmniejszenie zużycia paliwa emisji samolot masa uchyt aluminium alsi10mg direct metal laser sintering dmls przetapanie metalu eosprint m400

Airbus A350 XWB i potrzeba innowacji

Program A350 XWB został uruchomiony przez Airbus z myślą o stworzeniu najbardziej wydajnego samolotu komercyjnego na świecie, zdolnego do przewożenia dużych ładunków na długich dystansach przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Jednym z najważniejszych celów było wprowadzenie zaawansowanych materiałów i procesów produkcyjnych, które mogłyby przyczynić się do zredukowania masy samolotu. Produkcja addytywna stała się jednym z kluczowych narzędzi, umożliwiającym realizację tych założeń.
 
Druk 3D pozwolił na radykalne uproszczenie konstrukcji, zastępując skomplikowane, wieloelementowe komponenty pojedynczymi, zintegrowanymi elementami, co znacząco skróciło czas produkcji, zredukowało liczbę części i poprawiło niezawodność.
 

Wyzwanie: Projektowanie uchwytu do prowadzenia kabli

Jednym z wyzwań w projekcie A350 XWB było opracowanie uchwytu do prowadzenia kabli w pionowym stabilizatorze samolotu. Uchwyt ten miał kluczowe znaczenie, ponieważ służył do zasilania i przesyłania danych z kamer zewnętrznych, które zapewniają pasażerom widok z zewnątrz, a pilotom dodatkową pomoc podczas manewrów naziemnych.
 
Wymagania dla tego komponentu były niezwykle rygorystyczne: musiał on być lekki, wytrzymały, zoptymalizowany pod kątem produkcji seryjnej oraz spełniać surowe normy certyfikacyjne przemysłu lotniczego. Konwencjonalnie produkowany uchwyt składał się z ponad 30 różnych części, co oznaczało nie tylko długi czas produkcji, ale również skomplikowany proces montażu i wyższe koszty.
 

Rozwiązanie: Produkcja przyrostowa z wykorzystaniem drukarki 3D

W obliczu tych wyzwań, Sogeti High Tech, będąca częścią grupy Cap Gemini, wspólnie z EOS GmbH podjęli się zadania zoptymalizowania uchwytu do prowadzenia kabli za pomocą technologii Direct Metal Laser Sintering (DMLS), oferowanej przez EOS. Proces ten umożliwia wytwarzanie skomplikowanych geometrii w jednym, zintegrowanym elemencie, co pozwala na drastyczne zmniejszenie liczby części oraz skrócenie czasu produkcji.
 
Wykorzystując stop aluminium AlSi10Mg, który charakteryzuje się doskonałą wytrzymałością mechaniczną przy niskiej masie, zespół inżynierów był w stanie zoptymalizować projekt uchwytu pod kątem topologii, co dodatkowo zmniejszyło jego wagę. Analiza optymalizacji topologii pozwoliła na zdefiniowanie przestrzeni, w której mógł znajdować się komponent, jednocześnie zachowując kluczowe właściwości mechaniczne i funkcjonalne.
 
Jednym z kluczowych elementów procesu było także ograniczenie liczby struktur wspierających, co zmniejszyło konieczność kosztownego post-processingu. Dzięki zastosowaniu oprogramowania EOSPRINT, proces optymalizacji został skrócony, a cała produkcja uchwytu mogła być zrealizowana w rekordowo krótkim czasie.

branża lotnicza przemysłowy druk 3d airbus a350xwb sogeti high tech eos zmniejszenie zużycia paliwa emisji samolot masa uchyt aluminium alsi10mg direct metal laser sintering dmls przetapanie metalu eosprint m400

branża lotnicza przemysłowy druk 3d airbus a350xwb sogeti high tech eos zmniejszenie zużycia paliwa emisji samolot masa uchyt aluminium alsi10mg direct metal laser sintering dmls przetapanie metalu eosprint m400

Wyniki: Znacząca redukcja czasu i kosztów produkcji

Wdrożenie druku 3D przyniosło imponujące rezultaty. Tradycyjnie produkcja uchwytu do prowadzenia kabli trwała około 70 dni, ze względu na konieczność wytworzenia ponad 30 części i ich złożonego montażu. Dzięki wykorzystaniu przemysłowej drukarki 3D EOS M 400, pracującej w technologii DMLS, cały proces produkcji uchwytu został skrócony do zaledwie 19 godzin – oznacza to ponad 90% redukcję czasu produkcji.
 
Dodatkowo, zintegrowanie wszystkich części w jednym elemencie pozwoliło na znaczące obniżenie kosztów związanych z wytwarzaniem, montażem oraz magazynowaniem. Wcześniej, każdy z 30 elementów wymagał oddzielnego procesu produkcji, a także musiał być przechowywany w magazynie, co generowało dodatkowe koszty logistyczne. Teraz, dzięki wytwarzaniu przestrzennemu, uchwyt może być produkowany na żądanie, co dodatkowo zwiększa elastyczność operacyjną.
 
Co więcej, optymalizacja topologiczna pozwoliła na istotne zmniejszenie masy komponentu – ostateczna wersja uchwytu waży zaledwie 317 gramów, co ma kluczowe znaczenie w lotnictwie, gdzie każdy dodatkowy gram przekłada się na większe zużycie paliwa.
 


Niezwykle cenimy sobie renomowane rozwiązania produktowe od EOS GmbH, a także ich wszechstronną wiedzę, która pozwala urzeczywistniać komponenty z produkcji addytywnej. Dostosowanie istniejącego komponentu do wymagań druku 3D w zaledwie dwa tygodnie oznaczało, że musieliśmy osiągnąć sukces już za pierwszym podejściem. Doskonała i proaktywna współpraca umożliwiła realizację tego ambitnego zadania z wyjątkowymi rezultatami.
 

– Carlos Ribeiro Simoes, Lider ds. rozwiązań produkcji addytywnej w Sogeti High Tech

 

Przyszłość produkcji w lotnictwie

Technologia druku 3D odgrywa kluczową rolę w modernizacji procesów produkcyjnych w lotnictwie. Przykład Airbus A350 XWB pokazuje, że produkcja addytywna nie tylko przyspiesza realizację projektów, ale także umożliwia osiąganie wyższej wydajności operacyjnej i obniżenie kosztów. Zintegrowane, lekkie komponenty produkowane metodą druku 3D przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa, co ma bezpośredni wpływ na obniżenie emisji CO2, a tym samym na spełnienie coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych.
 

BIBUS MENOS: Twój partner w implementacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych

Jako autoryzowany dystrybutor technologii EOS GmbH w Polsce, BIBUS MENOS oferuje wsparcie firmom, które chcą wdrożyć addytywną produkcję w swoich procesach. Nasza współpraca z liderami rynku, takimi jak EOS, umożliwia dostarczanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które pomagają firmom zwiększać efektywność, skracać czas realizacji zamówień i obniżać koszty produkcji.
 
Wspieramy branże takie jak lotnictwo, motoryzacja, medycyna czy przemysł ciężki w implementacji nowoczesnych rozwiązań druku 3D. Nasze doświadczenie oraz dostęp do najnowocześniejszych technologii sprawiają, że jesteśmy w stanie pomóc naszym klientom w każdej fazie projektu – od wstępnych analiz, przez optymalizację topologii, aż po produkcję seryjną.
 

Michał Pęczek drukarki3d.pl drukarki3d drukarki Gdańsk druk 3d Menedżer Produktu EOS

MICHAŁ PĘCZEK

 

Menedżer Produktu EOS
mp@bibusmenos.pl
+48 662 099 677

 
 

Treści powiazane