• Następny: Od prototypu do produkcji masowej. Geberit.
Data dodania: 5 grudnia 2019

Seryjna produkcja wymagających elementów kompozytowych

EOS P 810 - Przemysłowa drukarka 3D do produkcji seryjnej

Duża platforma robocza i podwójny system laserowy do bardzo wymagających zastosowań

Przemysłowa drukarka 3D EOS P 810 jest rozwinięciem sprawdzonego już modelu P 800 i jest specjalnie zaprojektowana do produkcji części z tworzywa HT-23 dla branży lotniczej i kosmicznej. EOS P 810 wyróżnia się rozmiarem przestrzeni roboczej 700 × 380 × 380 mm i dwoma laserami o mocy 70 watów każdy. Może zatem drukować duże elementy konstrukcyjne o znakomitej dokładności wymiarowej, a  w dodatku szybciej niż poprzednik. Szczególnie dobrze nadaje się do zastosowań przemysłowych.

 

Wysokowydajny polimer PEKK

HT-23 jest pierwszym wzmocnionym włóknem węglowym materiałem na bazie PEKK, który może być przetwarzany w systemach EOS. Elementy wytwarzane przyrostowo z tego tworzywa są bardzo wytrzymałe, lekkie, a także odporne na wysokie temperatury. HT-23 to pierwszy materiał o wysokich parametrach użytkowych i niskim współczynniku odświeżania na poziomie 40%, co znacznie zmniejsza koszt jednostkowy.

Zaawansowany system dla przemysłu lotniczego

Scott Killian, kierownik ds. rozwoju systemów lotniczych w EOS North America, podkreśla: „Przemysł lotniczy i kosmiczny musi stosować wyroby spełniające bardzo ostre kryteria odporności na promieniowanie UV i niepalności, a także przepisy federalne FAR, w tym normę FAR 25.853, która reguluje sposób wykonania materiałów wyposażenia wnętrza statków powietrznych. Technologie wytwarzania przyrostowego umożliwiają projektowanie i produkcję elementów o skomplikowanym kształcie bez drogiego oprzyrządowania. Dzięki temu producenci OEM z branży lotniczej mogą zastąpić części kompozytowe produkowane dziś ręcznie techniką warstwowej laminacji włóknami węglowymi. Mogą również zastąpić części ze stopów aluminium tworzywem HT-23 bez obniżenia wymaganej wytrzymałości mechanicznej. Drukarka EOS P 810 umożliwia produkcję lekkich podzespołów, skracając czas wytwarzania i montażu oraz znacznie obniżając jednostkowy koszt produkcji”.

Współpraca z koncernem Boeing

System produkcyjny EOS P 810 opracowano w ścisłej współpracy z koncernem Boeing.

„Nasza platforma EOS P 810 do druku z użyciem tworzywa HT-23 pozwoliła Boeingowi sprostać wyzwaniom związanym z redukcją masy elementów, obniżeniem kosztu produkcji i czasu montażu komponentów” – dodaje Kilian. „Intensywne badania gotowych wyrobów wydrukowanych na EOS P 810 dowodzą, że nasza platforma technologiczna w pełni spełnia wymagania Boeinga i pozwala koncernowi na uzyskanie jednorodnej charakterystyki w całej objętości wyrobu, co jest kluczowym czynnikiem w ekonomicznej produkcji kanałów powietrznych, niewielkich turbin czy uchwytów”.

Opisane wyżej nowatorskie rozwiązanie daje korzyści nie tylko dla branży lotniczej i kosmicznej. To nowe możliwości projektowania i produkcji w sektorze elektronicznym i transportowym takich elementów, jak wtyczki lub obudowy, części seryjne lub zamienne dla elementów wyposażenia wnętrza i karoserii autobusów czy pociągów. Części wykonane z materiału HT-23 spełniają wymagania normy EN 45545.

Powiązane treści