- Strona główna
- Blog
- Wydruki 3D lekkich konstrukcji
Wydruki 3D lekkich konstrukcji
Produkty powinny pochłaniać tylko te zasoby, które są dla nich niezbędne do odpowiedniego funkcjonowania.
Jeśli uwzględni się, że konsumpcja surowców, a co za tym idzie ceny zasobów, rośną na całym świecie, to redukcja materiału jest coraz bardziej ważna w opracowywaniu i wytwarzaniu produktów. Technologia druku 3D umożliwia projektowanie i produkcję bardzo mocnych i lekkich struktur, które są niemożliwe do otrzymania konwencjonalnymi procesami.
Dla większości komponentów, dodatkowy materiał z produkcji może być usunięty na etapie projektowania. W trakcie produkcji, materiał jest zastosowany tylko tam, gdzie będzie potrzebny.
Zgodnie z danymi z German Aerospace Center (DLR) w 2016, koszty misji podróży w kosmos sięgają ponad € 20,000 na kilogram transportowanego ładunku. Każdy zaoszczędzony gram zmniejsza całkowity koszt wystrzelenia rakiety. Inżynierowie muszą analizować każdą poszczególną część do zapewnienia optymalnie zaprojektowanej, lekkiej i stabilnej części.
„Swoboda projektowania w wytwarzaniu przyrostowym ogromnie pomaga. Pozwala dostosować projekt do wymagań i osiągnąć optymalną kompatybilność z opracowanym systemem zarządzania efektywnością – w możliwie najkrótszym czasie, niskich kosztach z całkowicie lekką konstrukcją.” – Salvatore Decker | Global Formular Racing
WYTWARZANIE PRZYROSTOWE DLA PRZESTRZENI KOSMICZNEJ
Wydrukowana antena RUAG dla satelitów
Skutkuje to lekkimi, bardzo mocnymi częściami, z których większość wykorzystywana jest w przemyśle lotniczym. Każdy zaoszczędzony gram oznacza oszczędność znacznej sumy pieniędzy na przestrzeni całego życia produktu, pomagając także ochronić środowisko.
W szwajcarskiej firmie RUAG, odniesiono sukces:
- Wymagania minimalnej sztywności wzrosły o więcej niż 30%
- Redukcja masy spadła o 40% dzięki nowemu projektowi
- Spełniono na testach wymagania przemysłu kosmicznego
WYTWARZANIE PRZYROSTOWE W LOTNICTWIE
Zamykany szyb w drzwiach samolotu Airbus A350
Airbus jest globalnym liderem w przemyśle lotniczym i usługach pokrewnych. Technologia druku 3D EOS pomaga zbudować Airbusowi bardziej opłacalne i oszczędne w zasoby samoloty. Wytwarzając przyrostowo zamykany szyb w drzwiach samolotu osiągnięto niesamowite rezultaty:
- Redukcja masy części wytworzonej przyrostowo o 45%, utrzymując tę samą odporność
- Oszczędność 25% kosztów produkcji, zmniejszając zużycie materiału i czasu złożenia
- Liczba części zmniejszona z 10 do 1
- Redukcja masy o więcej niż 4 kg na 16 drzwiach zamontowanych na pokładzie A350
Komponent był wykonany z tytanu systemem EOS M 400-4.
Źródło: EOS GmbH
Tłumaczenie: BIBUS MENOS we współpracy ze Stefanem Szawarejko (Katedra Konstrukcji Maszyn i Pojazdów, Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej).